1. PERFECTAE
CARITATIS per consilia evangelica prosecutionem Sacrosancta Synodus praevie
ostendit, in Constitutione cui initium est «Lumen gentium», a Divini
Magistri doctrina et exemplis originem ducere et tamquam praeclarum signum
Regni caelestis apparere. Nunc vero, de vita ac disciplina institutorum,
quorum sodales castitatem, paupertatem et oboedientiam profitentur, intendit
agere eorumque necessitatibus, prout tempora nostra suadent, providere.
Inde ab
exordiis quidem Ecclesiae fuerunt viri ac mulieres, qui per praxim
consiliorum evangelicorum Christum maiore cum libertate sequi pressiusque
imitari intenderunt et suo quisque modo vitam Deo dicatam duxerunt, e quibus
multi, Spiritu Sancto afflante, vel vitam solitariam degerunt vel familias
religiosas suscitaverunt, quas Ecclesia sua auctoritate libenter suscepit et
adprobavit. Unde e consilio divino mirabilis varietas coetuum religiosorum
succrevit, quae valde contulit, ut Ecclesia, non solum ad omne opus bonum
instructa (cf. 2 Tim. 3, 17) et ad opus ministerii in aedificationem
Corporis Christi (cf. Eph. 4, 12) parata sit, sed etiam variis donis
filiorum suorum decorata appareat sicut sponsa ornata viro suo (cf. Apoc.
21, 2) et per eam innotescat multiformis sapientia Dei (cf. Eph. 3,
10).
In tanta autem
donorum varietate omnes, qui ad praxim consiliorum evangelicorum a Deo
vocantur eademque fideliter profitentur, Domino se peculiariter devovent,
Christum sequentes, qui virgo et pauper (cf. Mt. 8, 20; Lc. 9,
58) per oboedientiam usque ad mortem Crucis (cf.
Phil. 2, 8) homines redemit et sanctificavit. Ita caritate impulsi, quam
Spiritus Sanctus in cordibus eorum diffundit (cf. Rom. 5, 5), magis magisque
vivunt Christo et corpori Eius quod est Ecclesia (cf. Col. 1, 24).
Quo ferventius ergo tali sui donatione quae totam vitam complectitur,
Christo coniunguntur, eo uberior fit vita Ecclesiae et apostolatus eius
vegetius fecundatur.
Ut autem
praestans valor vitae per consiliorum professionem consecratae eiusque
necessarium munus in praesentis temporis adiunctis ad maius Ecclesiae bonum
cedat, haec Sacra Synodus sequentia statuit, quae nonnisi principia
generalia respiciunt accommodatae renovationis vitae ac disciplinae
religionum atque, propria indole servata, societatum vitae communis sine
votis et institutorum saecularium. Normae vero particulares pro eorumdem
congrua expositione et applicatione post Concilium a competenti auctoritate
statuendae sunt.
2. Accommodata
renovatio vitae religiosae simul complectitur et continuum reditum ad omnis
vitae christianae fontes primigeniamque institutorum inspirationem et
aptationem ipsorum ad mutatas temporum condiciones. Quae renovatio, sub
impulsu Spiritus Sancti et Ecclesia duce, promovenda est secundum principia
quae sequuntur:
a) Cum
vitae religiosae ultima norma sit Christi sequela in Evangelio
proposita, haec ab omnibus institutis tamquam suprema regula habeatur.
b) In
ipsum Ecclesiae bonum cedit ut instituta peculiarem suam indolem ac
munus habeant. Ideo fideliter agnoscantur et serventur Fundatorum
spiritus propriaque proposita, necnon sanae traditiones, quae omnia
cuiusque instituti patrimonium constituunt.
c) Omnia
instituta vitam Ecclesiae participent, eiusque incoepta et proposita ut
in re biblica, liturgica, dogmatica, pastorali, oecumenica, missionali
et sociali, iuxta propriam suam indolem, sua faciant et pro viribus
foveant.
d)
Instituta, de hominum temporumque condicionibus deque Ecclesiae
necessitatibus, congruam cognitionem apud sodales suos promoveant; ita
ut mundi huius aetatis adiuncta in lumine fidei sapienter diiudicantes,
atque zelo apostolico exardescentes, efficacius hominibus subvenire
valeant.
e) Cum
vita religiosa ante omnia ad hoc ordinetur ut sodales Christum sequantur
et Deo uniantur per professionem consiliorum evangelicorum, serio
perpendendum est optimas accommodationes ad necessitates temporis nostri
peractas effectum non sortiri, nisi animentur renovatione spirituali,
cui semper etiam in operibus externis promovendis primae partes
tribuendae sunt.
3. Ratio
vivendi, orandi et operandi hodiernis sodalium condicionibus physicis et
psychicis, necnon, prout ab indole cuiusque instituti requiritur,
apostolatus necessitatibus, culturae exigentiis, circumstantiis socialibus
et oeconomicis, ubique, praesertim in missionum locis, apte conveniat.
Secundum eadem
criteria examini quoque subiiciatur regiminis ratio institutorum.
Quapropter
constitutiones, «directoria», libri usuum, precum et caeremoniarum aliique
id genus codices, congruenter recognoscantur atque, iis praescriptis
suppressis quae obsoleta sint, documentis huius Sacrae Synodi aptentur.
4. Efficax
renovatio et recta accommodatio obtineri nequeunt nisi cooperantibus omnibus
instituti sodalibus.
Normas autem
accommodatae renovationis statuere et leges ferre, necnon sufficienti
prudentique experientiae locum dare, competentium tantum auctoritatum est,
praesertim capitulorum generalium, salva, quatenus necessaria sit,
approbatione Sanctae Sedis aut Ordinariorum locorum, ad normam iuris.
Superiores vero, in his quae ad totius instituti sortes spectant, sodales
suos apto modo consulant et audiant. Pro accommodata renovatione
monasteriorum monialium, vota et consulta etiam a consessibus foederationum
aut ab aliis conventibus legitime convocatis obtineri poterunt.
Meminerint
tamen omnes spem renovationis ponendam esse magis in diligentiore regulae et
constitutionum observantia quam in multiplicandis legibus.
5. Cuiusvis
instituti sodales mente recolant imprimis se professione consiliorum
evangelicorum vocationi divinae responsum dedisse, ita ut, non solum peccato
mortui (cf. Rom. 6, 11) sed etiam mundo renuntiantes, soli Deo vivant. Totam
enim vitam suam Eius famulatui mancipaverunt, quod quidem constituit
peculiarem quamdam consecrationem, quae in baptismatis consecratione intime
radicatur eamque plenius exprimit.
Cum autem haec
suiipsius donatio ab Ecclesia suscepta sit, eius etiam servitio sese sciant
addictos. Qui Dei famulatus exercitium virtutum in eis urgere ac fovere
debet, praesertim humilitatis et oboedientiae, fortitudinis et castitatis,
quibus Christi exinanitio (cf. Phil. 2, 7-8) simulque Eius vita in spiritu
(cf. Rom. 8, 1-13) participantur.
Religiosi
ergo, suae professioni fideles, omnia propter Christum dimittentes (cf.
Mc. 10, 28), Ipsum tamquam unum necessarium (cf.
Lc. 10, 42) sequantur (cf. Mt. 19, 21), Eius verba audientes (cf. Lc.
10, 39), de iis quae Eius sunt solliciti (cf. I Cor. 7, 32).
Quapropter
cuiuslibet instituti sodales, Deum prae omnibus et unice quaerentes,
contemplationem, qua Ei mente et corde adhaereant, cum amore apostolico, quo
operi Redemptionis adsociari Regnumque Dei dilatare nitantur, coniungant
oportet.
6. Qui
evangelica consilia profitentur Deum qui nos prior dilexit (cf. I Io. 4, 10)
ante omnia quaerant ac diligant et in omnibus rerum adiunctis fovere
studeant vitam absconditam cum Christo in Deo (cf. Col. 3, 3), unde
profluit et urgetur proximi dilectio in salutem mundi Ecclesiaeque
aedificationem. Hac caritate etiam ipsa praxis consiliorum evangelicorum
animatur et regitur.
Quapropter
institutorum sodales spiritum orationis et orationem ipsam, haurientes e
germanis spiritualitatis christianae fontibus assiduo studio colant.
Imprimis vero Sacram Scripturam quotidie prae manibus habeant, ut divinarum
scripturarum lectione et meditatione «eminentem scientiam Iesu Christi» (Phil.
3, 8) ediscant. Sacram Liturgiam, praesertim sacrosanctum Eucharistiae
mysterium, ad mentem Ecclesiae corde et ore peragant atque ex hoc ditissimo
fonte vitam spiritualem alant.
Ita in mensa
divinae Legis et sacri altaris refecti Christi membra fraterne ament,
pastores spiritu filiali revereantur atque diligant; magis magisque vivant
et sentiant cum Ecclesia eiusque missioni totaliter se devoveant.
7. Instituta
quae integre ad contemplationem ordinantur, ita ut eorum sodales in
solitudine ac silentio, in assidua prece et alacri poenitentia soli Deo
vacent, in Corpore Christi mystico, in quo «omnia... membra non eumdem actum
habent» (Rom. 12, 4), quantumvis actuosi apostolatus urgeat
necessitas, praeclaram partem semper retinent. Deo enim eximium laudis
sacrificium offerunt, populum Dei sanctitatis uberrimis fructibus
collustrant atque exemplo movent necnon arcana fecunditate apostolica
dilatant. Ita Ecclesia e decus exstant et caelestium scatebra gratiarum. At
eorum ratio vivendi secundum praedicta principia et criteria accommodatae
renovationis recognoscatur, sanctissime tamen servatis eorum a mundo secessu
atque vitae contemplativae exercitiis propriis.
8. Permulta
sunt in Ecclesia instituta, vel clericalia vel laicalia, variis apostolatus
operibus dedita, quae donationes habent secundum gratiam quae data est eis,
differentes: sive ministerium in ministrando, sive qui docet in doctrina,
qui exhortatur in exhortando, qui tribuit in simplicitate, qui miseretur in
hilaritate (cf. Rom. 12, 5-8). «Divisiones vero gratiarum sunt, idem
autem Spiritus» (I Cor. 12, 4). In istis institutis, ad ipsam naturam
vitae religiosae pertinet actio apostolica et benefica utpote sanctum
ministerium et opus caritatis proprium ab Ecclesia ipsis commissum eiusque
nomine exercendum. Proinde tota vita religiosa sodalium spiritu apostolico
imbuatur, tota vero actio apostolica religioso spiritu informetur. Ut igitur
sodales vocationi suae ad Christum sequendum imprimis respondeant, ac ipsi
Christo in Eius membris deserviant actio eorum apostolica ex intima cum Ipso
unione procedat oportet. Inde fit ut caritas ipsa erga Deum et proximum
foveatur.
Quapropter
instituta illa observantias suas atque usus cum requisitis apostolatus, cui
dedicantur, apte componant. Cum autem vita religiosa apostolicis operibus
dedita formas multiplices induat, necesse est ut accommodata eius renovatio
huiusmodi diversitatis rationem habeat, atque ut apud varia instituta
sodalium vita in servitium Christi propriis eorum congruisque mediis
sustentetur.
9. Fideliter
servetur atque magis in dies elucescat in suo germano spiritu tum in Oriente
tum in Occidente venerabile vitae monasticae institutum, quod praeclara
merita longo saeculorum cursu in Ecclesia et in humana consortione sibi
acquisivit. Monachorum praecipuum officium est divinae Maiestati humile
simul ac nobile servitium praestare intra septa monasterii, sive in
umbratili vita integre se divino cultui dedicent sive aliqua apostolatus vel
christianae caritatis opera legitime assumpserint. Servata igitur indole
propriae institutionis, antiquas beneficas traditiones renovent easque
hodiernis animarum necessitatibus ita accommodent ut monasteria veluti
seminaria sint aedificationis populi christiani.
Item
religiones quae ex regula vel instituto vitam apostolicam intime consociant
officio chorali observantiisque monasticis, ita rationem vivendi cum
apostolatus sibi convenientis exigentiis componant ut suam formam vitae
fideliter servent utpote quae eximio Ecclesiae bono cedat.
10. Vita
religiosa laicalis, tam pro viris quam pro mulieribus, statum in se
completum professionis consiliorum evangelicorum constituit. Quapropter
illam, muneri pastorali Ecclesiae in erudienda iuventute, in aegrotis
curandis aliisque ministeriis explendis tam utilem, Sacra Synodus magni
faciens, sodales in sua vocatione confirmat eosque ut hodiernis exigentiis
vitam suam accommodent hortatur.
Sacra Synodus
declarat nihil obstare quominus in religionibus Fratrum, firma manente earum
indole laicali, ex dispositione Capituli generalis, ad subveniendum
necessitatibus ministerii sacerdotalis in suis domibus, aliqui sodales
sacris Ordinibus initientur.
11. Instituta
saecularia, quamvis non sint instituta religiosa, veram tamen et completam
consiliorum evangelicorum professionem in saeculo ab Ecclesia recognitam
secumferunt. Quae professio viris ac mulieribus, laicis et clericis in
saeculo degentibus, consecrationem confert. Proinde iidem totalem suipsius
Deo dedicationem in caritate perfecta praecipue intendant et ipsa instituta
propriam ac peculiarem indolem, saecularem scilicet, servent ut apostolatum
in saeculo ac veluti ex saeculo, ad quem exercendum orta sunt, efficaciter
et ubique adimplere valeant.
Probe tamen
sciant se tantum munus obire non posse, nisi sodales accurate in rebus
divinis et humanis ita instituantur, ut revera fermentum sint in mundo ad
robur et incrementum Corporis Christi. Moderatores ergo serio curent de
institutione praesertim spirituali sodalibus impertienda necnon de ulteriore
formatione promovenda.
12. Castitas
«propter regnum caelorum» (Mt. 19, 12), quam religiosi profitentur,
tamquam eximium gratiae donum aestimanda est. Cor enim hominis singulari
modo liberat (cf. I Cor. 7, 32-35), ut magis accendatur caritate erga
Deum et homines universos, ideoque est peculiare signum bonorum caelestium
necnon medium aptissimum quo religiosi alacriter servitio divino operibusque
apostolatus sese dedicent. Sic ipsi coram omnibus Christifidelibus mirabile
illud evocant connubium a Deo conditum et in futuro saeculo plene
manifestandum quo Ecclesia unicum sponsum Christum habet.
Oportet ergo
ut religiosi, professionem suam fideliter servare studentes, verbis Domini
credant et, Dei auxilio confisi, de propriis viribus ne praesumant,
mortificationem sensuumque custodiam adhibeant. Media quoque naturalia ne
omittant, quae mentis et corporis sanitati favent. Ita fit ut falsis
doctrinis, quae continentiam perfectam tamquam impossibilem vel humano
profectui nocivam ostentant, non moveantur, et omnia quae castitatem in
periculum adducunt, instinctu quodam spirituali, respuant. Meminerint
insuper omnes, praesertim Superiores, castitatem securius servari cum inter
sodales vera dilectio fraterna in vita communi viget.
Cum
observantia continentiae perfectae profundiores naturae humanae
inclinationes intime attingat, candidati ad professionem castitatis ne
accedant neve admittantur, nisi post probationem vere sufficientem et cum
debita maturitate psychologica et affectiva. Ipsi non solum de periculis
castitati occurrentibus moneantur, sed ita instruantur ut coelibatum Deo
dicatum etiam in bonum integrae personae assumant.
13. Paupertas
voluntaria propter Christi sequelam cuius est signum praesertim hodie multum
aestimatum, a religiosis diligenter excolatur atque, si opus sit, novis
etiam formis exprimatur. Per eam participatur paupertas Christi, qui propter
nos egenus factus est, cum esset dives, ut illius inopia nos divites essemus
(cf. 2 Cor. 8, 9; Mt. 8, 20) .
Ad paupertatem
autem religiosam quod attinet, haud sufficit in usu bonorum Superioribus
subiici, sed oportet ut sodales re et spiritu sint pauperes, thesauros in
caelo habentes (cf. Mt. 6, 20).
In suo quisque
officio communi legi laboris se sentiant obnoxios, atque, dum ita res victui
operibusque eorum necessariae comparantur, omnem indebitam sollicitudinem
proiiciant et Patris caelestis Providentiae sese committant (cf. Mt.
6, 25).
Congregationes
religiosae suis constitutionibus permittere possunt ut sodales bonis
patrimonialibus acquisitis vel acquirendis renuntient.
Instituta
ipsa, ratione habita singulorum locorum, testimonium paupertatis quasi
collectivum reddere satagant et libenter ex propriis bonis aliquid conferant
ad alias Ecclesiae necessitates et egenorum sustentationem, quos religiosi
omnes in visceribus Christi diligant (cf.
Mt. 19, 21; 25, 34-46; Iac. 2, 15- 16; I Io. 3, 17) .
Institutorum provinciae ac domus aliae cum aliis in bonis temporalibus
communicent, ita ut illae quae plus habent alias adiuvent quae egestatem
patiuntur.
Quamvis
instituta, salvis regulis et constitutionibus, ius habeant possidendi omnia
necessaria ad vitam temporalem et opera, omnem tamen speciem luxus,
immoderati lucri ac bonorum cumulationis vitent.
14. Religiosi
per professionem oboedientiae plenam propriae voluntatis dedicationem veluti
sacrificium sui Deo offerunt, et per illud constantius et securius divinae
voluntati salvificae uniuntur. Inde ad exemplum Iesu Christi, qui venit ut
faceret voluntatem Patris (cf. Io. 4, 34; 5, 30; Hebr. 10, 7;
Ps. 39, 9), et «formam servi accipiens» (Phil. 2, 7) ex iis, quae
passus est, didicit oboedientiam (cf. Hebr. 5, 8), religiosi, Spiritu
Sancto movente, Superioribus, vices Dei gerentibus, in fide sese subiiciunt
et per eos ad omnium in Christo fratrum ministerium ducuntur, sicut ipse
Christus ob suam erga Patrem submissionem fratribus ministravit et animam
suam posuit redemptionem pro multis (cf. Mt. 20, 28; Io. 10,
14-18). Ita, Ecclesiae servitio arctius devinciuntur et in mensuram aetatis
plenitudinis Christi (cf. Eph. 4, 13) pervenire contendunt.
Sodales ergo
in spiritu fidei et amoris erga Dei voluntatem Superioribus suis ad normam
regulae et constitutionum humile praestent obsequium, vires intelligentiae
et voluntatis necnon naturae et gratiae dona in praeceptorum exsecutione et
in expletione munerum sibi commissorum conferendo, scientes se ad
aedificationem Corporis Christi secundum Dei propositum operam praestare.
Sic oboedientia religiosa, nedum dignitatem personae humanae minuit, illam,
ampliata libertate filiorum Dei, ad maturitatem adducit.
Superiores
vero, rationem pro animabus sibi commissis reddituri (cf.
Hebr. 13, 17), voluntati Dei in munere explendo dociles, in spiritu
servitii pro fratribus auctoritatem exerceant, ita ut caritatem qua Deus
illos diligit exprimant. Subditos regant qua filios Dei et cum respectu
personae humanae, illorum voluntariam subiectionem promoventes. Ideoque
speciatim debitam eis libertatem relinquant quoad poenitentiae sacramentum
et conscientiae moderamen. Sodales eo perducant ut in muneribus obeundis et
in inceptis suscipiendis activa atque responsabili oboedientia cooperentur.
Itaque Superiores libenter sodales audiant necnon eorum conspirationem ad
bonum instituti et Ecclesiae promoveant, firma tamen sua auctoritate
decernendi et praecipiendi quae agenda sunt.
Capitula et
consilia fideliter munus sibi commissum in regimine expleant atque suo
quaeque modo sodalium omnium pro bono totius communitatis participationem et
curam exprimant.
15. Vita in
communi agenda, ad exemplum primaevae Ecclesiae in qua multitudo credentium
erat cor unum et anima una (cf. Act. 4, 32), evangelica doctrina,
Sacra Liturgia et praesertim Eucharistia refecta, in oratione et communione
eiusdem spiritus perseveret (cf. Act. 2, 42). Religiosi, ut membra
Christi, in fraterna conversatione honore se invicem praeveniant (cf. Rom.
12, 10), alter alterius onera portantes (cf.
Gal. 6, 2). Caritate enim Dei in cordibus per Spiritum Sanctum diffusa
(cf. Rom. 57, 5), communitas ut vera familia, in nomine Domini congregata,
Eius praesentia gaudet (cf. Mt. 18, 20). Caritas autem plenitudo
legis est (cf. Rom. 13, 10) ac vinculum perfectionis (cf. Col.
3, 14), eaque scimus quoniam translati sumus de morte ad vitam (cf. I Io.
3, 14). Immo fratrum unitas Christi adventum manifestat (cf. Io. 13
35; 17, 21) magnaque virtus apostolica ex ea manat.
Ut autem inter
sodales intimius sit vinculum fraternitatis, illi qui conversi, cooperatores
vel alio nomine vocantur, vitae et communitatis operibus arcte coniungantur.
Nisi rerum adiuncta aliud vere suadeant, curandum est ut in institutis
mulierum ad unum genus sororum perveniatur. Tunc illa personarum tantum
retineatur diversitas, quam diversorum operum distinctio exigat ad quae
sorores vel speciali Dei vocatione vel speciali aptitudine destinentur.
Virorum autem
monasteria et instituta non mere laicalia pro indole sua clericos et laicos,
ad normam constitutionum, admittere possunt, pari ratione paribusque iuribus
et obligationibus, salvis iis quae ex ordine sacro proveniunt.
16. Clausura
papalis pro monialibus vitae unice contemplativae firma maneat sed iuxta
temporum locorumque condiciones, iisque usibus sublatis qui obsoleti sint,
accommodetur, auditis ipsorum monasteriorum votis.
Aliae vero
moniales operibus externis apostolatus ex instituto deditae a clausura
papali eximantur, ut concredita sibi munera apostolatus melius adimplere
valeant, servata tamen clausura ad normam constitutionum.
17. Habitus
religiosus, utpote signum consecrationis, sit simplex ac modestus, pauper
simul et decens, insuper valetudinis requisitis consentaneus et temporum
locorumque adiunctis necnon ministerii necessitatibus accommodatus. Habitus
autem tam virorum quam mulierum, qui iis normis non congruit, immutandus
est.
18.
Institutorum accommodata renovatio a sodalium institutione maxime pendet.
Ideo et ipsi sodales non clerici ac religiosae apostolatus operibus
immediate post noviciatum ne destinentur, sed eorum institutio religiosa et
apostolica, doctrinalis et technica, titulis etiam congruentibus obtentis,
in aptis domibus convenienter protrahatur.
Ne vero vitae
religiosae ad nostri temporis exigentias adaptatio sit mere externa, neve
illi qui externo apostolatui ex instituto vacant muneri suo implendo impares
inveniantur, iuxta cuiusque intellectualem dotem et personalem indolem, de
vigentibus hodiernae vitae socialis moribus rationibusque sentiendi et
cogitandi, congruenter instruantur. Institutio per harmonicam elementorum
suorum fusionem, ita peragatur ut ad unitatem vitae sodalium conferat.
Per totam
autem vitam sodales intendant hanc culturam spiritualem, doctrinalem et
technicam sedulo perficere, et Superiores, pro viribus, opportunitatem,
adiumenta et tempus ad hoc eis procurent.
Officium
quoque est Superiorum curare ut Moderatores, Magistri spiritus et
Professores optime seligantur et sedulo praeparentur.
19. In novis
institutis condendis, necessitas vel saltem magna utilitas necnon incrementi
possibilitas serio ponderandae sunt, ne incaute oriantur instituta inutilia
aut sufficienti vigore non praedita. Peculiari ratione in novellis Ecclesiis
formae vitae religiosae promoveantur et excolantur quae indolis morumque
incolarum necnon loci consuetudinum et condicionum rationem habeant.
20. Instituta,
opera propria fideliter retineant et adimpleant atque, attenta utilitate
universae Ecclesiae et dioecesium, temporum locorum necessitatibus ea
accommodent, opportunis ac etiam novis mediis adhibitis, illis autem
relictis operibus, quae instituti spiritui et germanae indoli hodie minus
sint consentanea.
Spiritus
missionalis in institutis religiosis omnino servetur et pro cuiusque eorum
indole aptetur condicionibus hodiernis, ita ut praedicatio Evangelii apud
omnes gentes efficacior fiat.
21. Instituta
vero et monasteria quae, auditis Ordinariis locorum quorum intersit, iudicio
Sanctae Sedis non praebeant fundatam spem ut ulterius floreant, prohibeantur
ne in posterum novicios recipiant et, si fieri possit, alii instituto vel
monasterio vegetiori, quod fine et spiritu haud multum differat, uniantur.
22. Instituta
et monasteria sui iuris, pro rei opportunitate et approbante Sancta Sede,
inter se promoveant foederationes, si quodammodo ad eamdem familiam
religiosam pertinent, aut uniones, si fere pares habent constitutiones et
usus eodemque animantur spiritu, praesertim cum nimis sunt exigua, aut
associationes, si iisdem vel similibus operibus externis incumbunt.
23. Favendum
est conferentiis seu consiliis Superiorum maiorum a Sancta Sede erectis,
quae valde conferre possunt ad finem singulorum institutorum plenius
assequendum, ad efficaciorem conspirationem in bonum Ecclesiae fovendam, ad
Evangelii operarios in determinato territorio aequiore modo distribuendos,
necnon ad communia religiosorum negotia pertractanda, congrua instaurata
coordinatione et cooperatione cum Conferentiis episcopalibus quoad
exercitium apostolatus.
Huiusmodi
autem conferentiae etiam pro institutis saecularibus institui possunt.
24. Sacerdotes
educatoresque christiani seria conamina adhibeant ut vocationibus religiosis,
congruenter et accurate selectis, novum detur incrementum Ecclesiae
necessitatibus plane respondens. Etiam in praedicatione ordinaria saepius
agatur de consiliis evangelicis et de statu religioso amplectendo. Parentes
filios suos christianis moribus educando, vocationem religiosam in eorum
cordibus excolant ac tueantur. Institutis autem fas est sui notitiam, ad
vocationes fovendas, divulgare atque candidatos quaerere, dummodo hoc fiat
cum debita prudentia et servatis normis a Sancta Sede et Ordinario loci
traditis.
Meminerint
vero sodales exemplum propriae vitae optimam commendationem esse sui
instituti et invitationem ad vitam religiosam capessendam.
25. Instituta pro quibus hae accommodatae renovationis
normae statuuntur, prompto animo suae divinae vocationi et muneri suo in
Ecclesia hisce temporibus respondeant. Magni enim facit Sacra Synodus genus
eorum vitae, virginalis, pauperis et oboedientis, cuius Ipse Christus
Dominus est exemplar firmamque spem in opera eorum abscondita et aperta tam
fecunda collocat. Religiosi ergo omnes fidei integritate, caritate erga Deum
et proximum, amore crucis necnon spe futurae gloriae, Christi bonum nuntium
in toto mundo diffundant, ut testimonium eorum ab omnibus conspiciatur et
Pater noster, qui in caelis est, glorificetur (cf. Mt. 5, 16). Ita
deprecante suavissima Deipara Virgine Maria, «cuius vita omnium est
disciplina»,[1]
ampliora quotidie incrementa capient ac uberiores salutares afferent fructus.
Haec omnia et
singula quae in hoc Decreto edicta sunt, placuerunt Sacrosancti Concilii
Patribus. Et Nos, Apostolica a Christo Nobis tradita potestate, illa, una
cum Venerabilibus Patribus, in Spiritu Sancto approbamus, decernimus ac
statuimus et quae ita synodaliter statuta sunt ad Dei gloriam promulgari
iubemus.
Romae, apud S. Petrum die XXVIII mensis octobris
anno MCMLXV.
Ego PAULUS Catholicae Ecclesiae
Episcopus
Sequuntur Patrum subsignationes.
Patrum
subsignationes
Ego PAULUS
Catholicae Ecclesiae Episcopus
† Ego EUGENIUS Episcopus Ostiensis ac Portuensis et
S. Rufinae Cardinalis TISSERANT, Sacri Collegii Decanus.
† Ego IOSEPHUS Episcopus Albanensis Cardinalis
PIZZARDO.
† Ego BENEDICTUS Episcopus Praenestinus Cardinalis
Aloisi MASELLA.
† Ego FERDINANDUS Episcopus tit. Veliternus
Cardinalis CENTO.
† Ego HAMLETUS IOANNES Episcopus tit. Tusculanus
Cardinalis CICOGNANI.
† Ego IOSEPHUS Episcopus tit. Sabinensis et
Mandelensis Cardinalis FERRETTO.
† Ego IGNATIUS GABRIEL Cardinalis TAPPOUNI,
Patriarcha Antiochenus Syrorum.
† Ego MAXIMUS IV Cardinalis SAIGH, Patriarcha
Antiochenus Melkitarum.
† Ego PAULUS PETRUS Cardinalis MEOUCHI, Patriarcha
Antiochenus Maronitarum.
† Ego STEPHANUS I Cardinalis SIDAROUSS, Patriarcha
Alexandrinus Coptorum.
† Ego EMMANUEL titulo Ss. Marcellini et Petri
Presbyter Cardinalis GONÇALVES CEREJEIRA, Patriarcha Lisbonensis.
† Ego ACHILLES titulo S. Sixti Presbyter Cardinalis
LIÉNART, Episcopus Insulensis.
Ego IACOBUS ALOISIUS titulo S. Laurentii in Damaso
Presbyter Cardinalis COPELLO, S. R. E. Cancellarius.
Ego GREGORIUS PETRUS titulo S. Bartholomaei in
Insula Presbyter Cardinalis AGAGIANIAN.
† Ego NORMANNUS THOMAS titulo Ss. Quattuor
Coronatorum Presbyter Cardinalis GILROY, Archiepiscopus Sydneyensis.
† Ego FRANCISCUS titulo Ss. Ioannis et Pauli
Presbyter Cardinalis SPELLMAN, Archiepiscopus Neo-Eboracensis.
† Ego IACOBUS titulo Ss. Bonifacii et Alexii
Presbyter Cardinalis DE BARROS CÂMARA, Archiepiscopus S. Sebastiani Fluminis
Ianuarii.
† Ego IOSEPHUS titulo S. Ioannis ante Portam
Latinam Presbyter Cardinalis FRINGS, Archiepiscopus Coloniensis.
† Ego ERNESTUS titulo S. Sabinae Presbyter
Cardinalis RUFFINI, Archiepiscopus Panormitanus.
† Ego IULIUS titulo S. Mariae Scalaris Presbyter
Cardinalis DÖPFNER, Archiepiscopus Monacensis et Frisingensis.
Ego PAULUS titulo S. Andreae Apostoli de Hortis
Presbyter Cardinalis MARELLA.
Ego GUSTAVUS titulo S. Hieronymi Illyricorum
Presbyter Cardinalis TESTA.
Ego ALOISIUS titulo S. Andreae de Valle Presbyter
Cardinalis TRAGLIA.
† Ego PETRUS TATSUO titulo S. Antonii Patavini de
Urbe Presbyter Cardinalis DOI, Archiepiscopus Tokiensis.
† Ego IOSEPHUS titulo S. Ioannis Baptistae
Florentinorum Presbyter Cardinalis LEFEBVRE, Archiepiscopus Bituricensis.
† Ego BERNARDUS titulo S. Ioachimi Presbyter
Cardinalis ALFRINK, Archiepiscopus Ultraiectensis.
† Ego RUFINUS I. titulo S. Mariae ad Montes
Presbyter Cardinalis SANTOS, Archiepiscopus Manilensis.
† Ego LAUREANUS titulo S. Francisci Assisiensis ad
Ripam Maiorem Presbyter Cardinalis RUGAMBWA, Episcopus Bukobaënsis.
† Ego IOSEPHUS tituli Ssmi Redemptoris et S.
Alfonsi in Exquiliis Presbyter Cardinalis RITTER, Archiepiscopus S.
Ludovici.
† Ego IOSEPHUS HUMBERTUS titulo Ss. Andreae et
Gregorii ad Clivum Scauri Presbyter Cardinalis QUINTERO, Archiepiscopus
Caracensis.
Ego IOSEPHUS titulo S. Priscae Presbyter Cardinalis
DA COSTA NUNES.
Ego HILDEBRANDUS titulo S. Sebastiani ad Catacumbas
Presbyter Cardinalis ANTONIUTTI.
Ego EPHRAEM titulo S. Crucis in Hierusalem
Presbyter Cardinalis FORNI.
† Ego IOANNES titulo S. Mariae de Aracoeli
Presbyter Cardinalis LANDAZURI RICKETTS, Archiepiscopus Limanus, Primas
Peruviae.
† Ego RADULFUS titulo S. Bernardi ad Thermas
Presbyter Cardinalis SILVA HENRIQUEZ, Archiepiscopus S. Iacobi in Chile.
† Ego LEO IOSEPHUS titulo S. Petri ad Vincula
Presbyter Cardinalis SUENENS, Archiepiscopus Mechliniensis-Bruxellensis.
† Ego ANGELUS titulo Sacri Cordis Beatae Mariae
Virginis ad forum Euclidis Presbyter Cardinalis HERRERA, Episcopus
Malacitanus.
Ego ALAPHRIDUS S. Mariae in Domnica Protodiaconus
Cardinalis OTTAVIANI.
Ego FRANCISCUS S. Mariae in Cosmedin Diaconus
Cardinalis ROBERTI.
Ego ARCADIUS SS. Blasii et Caroli ad Catinarios
Diaconus Cardinalis LARRAONA.
Ego FRANCISCUS SS. Cosmae et Damiani Diaconus
Cardinalis MORANO
Ego GUILLELMUS THEODORUS S. Theodori in Palatio
Diaconus Cardinalis HEARD.
Ego AUGUSTINUS S. Sabae Diaconus Cardinalis BEA.
Ego FRATER MICHAEL S. Pauli Apostoli in Arenula
Diaconus Cardinalis BROWNE.
Ego IOACHIM ANSELMUS S. Apollinaris Diaconus
Cardinalis ALBAREDA.
Ego FRIDERICUS S. Ioannis Bosco in via Tusculana
Diaconus Cardinalis CALLORI DI VIGNALE.
Ego IOSEPHUS S. Michaëlis Archangeli Diaconus
Cardinalis CARDIJN.
Ego CAROLUS S. Mariae in Porticu Diaconus
Cardinalis JOURNET.
† Ego ALBERTUS GORI, Patriarcha Hierosolymitanus
Latinorum.
† Ego IGNATIUS PETRUS XVI BATANIAN, Patriarcha
Ciliciae Armenorum.
† Ego IOSEPHUS VIEIRA ALVERNAZ, Patriarcha Indiarum
Orientalium.
† Ego IOANNES CAROLUS MCQUAID, Archiepiscopus
Dublinensis, Primas Hiberniae.
† Ego ANDREAS ROHRACHER, Archiepiscopus
Salisburgensis, Primas Germaniae.
† Ego DEMETRIUS MOSCATO, Archiepiscopus Primas
Salernitanus et Administrator Perpetuus Acernensis.
† Ego HUGO CAMOZZO, Archiepiscopus Pisanus et
Primas Sardiniae et Corsicae.
† Ego ALEXANDER TOKI , Archiepiscopus Antibarensis,
Primas Serbiae.